tiistai 8. helmikuuta 2011

Grafikkurs

 Hade en sån mega nais upplevelse igår på min kurs då jag fick överföra mitt foto till en platta via uv-belysning och sedan trycka den. Otroligt hur mycke man tycker att "dehär borde dom ju ha lärt oss i skolan" !
Sick nais. såhär enkelt:
Först väljer man ett fotografi, jag valde ett på min syster och min kusin när dom leker i havet. Sen far man till ett tryckeri och ber dem överföra bilden på en kalvo i svartvitt. När man fått sin whatever-den-nu-hette-platta så först filar man den ordentlit, gula sidan fick absolut int vara uppåt mot någå sorts ljus. Sen lägger man plattan i ett mörkrum, lägger fotot ovanpå och lägger uv-lampan på. 2min och tsadam, sen lagar man rasterations kalvon på. 2min till och TSÄDÄM. plattan i vatten i 5min tills små "slöjor" börjar lossa, sen putsar man försiktit me fingrarna och känner hur bilden uppenbarar sig. Sen e de bara att välja färger och sen trycka. Ska tillbaks idag för att göra fler!
Plattan e som en såndän 3D bild, när man ser på den från olika vinklar så ser man olika detaljer, ja tror jag har ny slutarbets-idé.

2 kommenttia:

  1. äsch nej va orättvist! :(
    men helt jätte siistit juuhhh :D o verkar ju int alls svårt heller!

    VastaaPoista
  2. helt jätte siistit!! h mandi

    VastaaPoista